Druk DTG – co to jest i jak działa?

05 kwietnia 2023

Interesuje Cię nadruk DTG — co to jest i jak możesz go wykorzystać? Odzież z nadrukiem stała się ważnym elementem budowania wizerunku firmy, ale jest też ciekawym pomysłem na prezent dla bliskiej osoby. Zastanawiasz się, jakie są zalety druku bezpośredniego? A może, jak przygotować jego projekt, aby udało się go jak najlepiej odwzorować? W tym artykule przybliżymy Ci tę ciekawą metodę znakowania i podpowiemy, kiedy warto z niej skorzystać.

Druk DTG — czyli co to dokładnie znaczy?

Nadruki na odzieży nie są nowym trendem. Jest to sposób na wyrażenie osobistych preferencji, ale też niezwykle skuteczna metoda promocji przedsiębiorstwa i jego produktów lub usług. Techniki zdobienia i znakowania odzieży równie chętnie wykorzystywane są przez osoby prywatne, jak i firmy, czy organizacje. Aktualnie dostępne metody nanoszenia elementów zdobniczych na produkty różnią się między sobą wykorzystywaną technologią, trwałością i zastosowaniem, a także czasem realizacji. Warto więc poświęcić chwilę, aby wybrać metodę nadruku, która będzie odpowiednia dla naszych zamierzeń i gadżetów, które planujemy zadrukować.

Druk DTG, czyli Direct To Garment, jest jedną z najnowocześniejszych metod nadruku bezpośredniego. Oznacza to, że aby przenieść projekt na odzież czy inne produkty, nie trzeba opracowywać klisz, matryc czy sit. Dzięki temu znacznie obniża się cena takiej usługi. Inaczej nazywany jest drukiem cyfrowym, skraca czas oczekiwania na gotową partię produktów. Pozwala osiągnąć spektakularne efekty przy maksymalnej personalizacji nadruku.

Jak działa drukarka DTG?

Technologia DTG wykorzystuje ploter, drukarkę przemysłową. Odzież, którą chcemy zadrukować, układamy na specjalnej podkładce, a ta przechodząc przez drukarkę, pozwala wygodnie nanieść obraz na tkaninę. Można drukować na wielu rodzajach tekstyliów, o różnych wymiarach, ale najlepsze efekty otrzymuje się na naturalnych dzianinach. Bawełniane koszulki czy torby zakupowe będą się prezentować spektakularnie! Ciepło w specjalnej prasie pozwala utrwalić nadruk na tkaninie, a zastosowane farby wnikają w jej głąb, co wpływa na intensywność barw i trwałość gotowego druku. Tak ozdobioną odzież można prać w pralce, bez obaw, że farby wypłuczą się lub nadruk popęka. Przygotuj projekt w programie graficznym (na przykład zdjęcie) i uzyskaj serię odzieży promocyjnej Twojej firmy lub prezenty dla znajomych.

Zalety i wady nadruku DTG

Druk DTG poza tym, że zmniejsza koszty produkcji partii znakowanej odzieży i redukuje koszty całego procesu, ma również szereg innych zalet. Przede wszystkim nadruk cyfrowy charakteryzuje się o wiele większą odpornością. Nie pęka i nie kruszy się nawet przy częstym noszeniu, nie marszczy i nie kurczy się pod wpływem ciepłej czy zimnej wody. Istotne jest również to, że przepuszcza powietrze, dzięki czemu skóra może swobodnie oddychać. Dodatkowo druk cyfrowy DTG pozwala na:

  • bardzo precyzyjny nadruk np. fotografii, widać będzie najdrobniejsze szczegóły,
  • wykorzystanie szerokiej gamy kolorów bez ograniczeń,
  • idealne odwzorowanie barw, możemy stosować dowolną kolorystykę i gradienty, łączyć różne tony lub drukować full color, a ilość użytych kolorów farb drukarskich nie wpływa na ostateczną cenę,
  • duży obszar zadruku na koszulkach czy torbach bawełnianych,
  • personalizację, w przypadku nadruku cyfrowego można swobodnie zmieniać elementy napisu lub grafiki nawet między kolejnymi wydrukami,
  • wielokrotne pranie odzieży, gdyż farba wsiąka w tkaninę i trudniej ją usunąć.

Do wad niektórzy mogą zaliczyć konieczność prasowania odzieży na lewej stronie, co minimalizuje niszczenie nadruku. Należy też zwrócić uwagę na to, że taki druk najlepiej wygląda na naturalnych tkaninach. Domieszka poliestru przekraczająca 20% może wpływać na ostateczny wygląd projektu. Samą grafikę najlepiej umieszczać z przodu lub z tyłu bawełnianej bluzy, koszulki czy torby. Przy mniejszych partiach materiału cena takiego nadruku jest wyjątkowo atrakcyjna, ale przy większych inne rozwiązania mogą okazać się nieco bardziej ekonomiczne. Dużo zależy więc od wielkości zlecenia.

Kiedy wybrać druk DTG?

Jest to stosunkowo nowa technologia, ale już zyskała wielu zwolenników. Druk DTG świetnie sprawdzi się w przypadku tworzenia pojedynczego personalizowanego zamówienia, kilku sztuk odzieży lub średnich nakładów (100-200 sztuk). Jeśli zależy Ci na jednakowo wyglądających produktach i dużych nakładach jednej serii bez różnic w kolorach czy przesunięć w grafice, lepszym rozwiązaniem może być sitodruk.

Podsumowanie

Druk metodą DTG charakteryzuje się brakiem ograniczeń w kolorystyce, trwałością nadruku i szybkimi efektami. A przy okazji komfortem noszenia i wyborem produktów przyjaznych dla środowiska (naturalne tkaniny i bezpieczne farby). Zaletą druku DTG jest uniwersalność i przenoszenie cyfrowego obrazu bezpośrednio na odzież bez konieczności produkcji dodatkowych elementów, co pozytywnie wpływa na jego cenę.

Realizacje

Zobacz podobne realizacje

Formularz

Skorzytaj z formularza